Kövesd friss cikkeinket RSS csatornánkon
ÁLLATI CUKISÁGOK

Klikk! Így tanítsd a kutyád

Szerző:
Szabó Anna
A klikkerképzés Amerikából származik, Marian és Keller Breland alkalmazta először a gyakorlatban. A módszer minden állatnál működött, mégpedig olyan hatékonysággal, hogy sok helyen hamarosan leváltotta a korábbi, erőszakos technikákat.


Először a tengeri emlősöket tanító állatgondozók körében kezdett elterjedni, hála Karen Pryornak, aki később, a ’90-es években a háziállattartók számára is elérhetővé tette a módszert. Az internet megjelenésével aztán széles körben népszerűvé vált a klikkerképzés. Nem volt szüksége túl sok reklámra: hatékonysága és szelídsége önmagáért beszél.

A klikkerképzés kizárólag jutalmazással, vagyis pozitív megerősítéssel dolgozik, mellőz minden kényszert vagy erőszakot, azaz a helytelen viselkedést, próbálkozást figyelmen kívül hagyjuk, a jót pedig megerősítjük. A módszer a nevét a hozzá tartozó eszközről, a klikkerről kapta, amely egy aprócska műanyag doboz fémlappal, amely nyomásra „klikk” hangot ad. De nem az eszköz a lényeg, hanem az elv. Vagyis, ha egy élőlényt megjutalmazunk egy adott cselekvésért, akkor feltételezhető, hogy a jövőben gyakrabban fogja ezt a cselekvést megismételni.

Ez a jel bármi lehet, egy rövid szó vagy bármilyen hang (siket állatoknál akár fény is), még ajánlatos magát a klikkert használni. A hangja ugyanis eltér a környezet zajaitól, rövid, mindig ugyanúgy szól, messziről is hallható, és a kutya számára könnyen felismerhető. A klikker pontossága, előnye igazából az összetettebb gyakorlatoknál jelentkezik, de érdemes már a kezdetektől ezzel dolgozni.

A „klikk” tehát a kutya számára azt fogja jelenteni:

„Most épp valami jót csináltál, amiért jutalmat érdemelsz!”

A hangsúly a „most”-on van, a klikkelés időzítése kulcsfontosságú. Mindig az áhított viselkedés közben kell klikkelni, nem pedig utána. A klikker ilyen szempontból egy fényképezőgépre hasonlít: amikor megnyomom, lefényképezem a pillanatot. Ha például az ültetést szeretnénk megerősíteni, a klikkert akkor kell megnyomni, amikor a kutya feneke a föld felé tart vagy a földhöz ér – nem pedig akkor, amikor már egy ideje lent van.

 

A klikkert alapvetően két dologra használjuk:

1. Amikor a kutyának új dolgokat tanítunk. A tanítás során sosem alkalmazunk kényszert vagy erőszakot: a tanítás teljes egészében a motiváción és a megerősítésen alapszik.
2. Megerősítjük a kutya viselkedését bármilyen helyzetben, ha az nekünk tetszik. Az együttélés során nem mindegy, hogy milyen viszonyt alakítunk ki a kutyánkkal, ki hol helyezkedik el a rangsorban, kinek milyen előjogai vannak. Optimális esetben a gazdi a vezető, ő állítja fel és tartatja be a szabályokat. Ez alapvetően a klikkerezéstől független tényező – jóllehet, ahogy említettük, a klikkeres tanítás során sokat javulhat a gazda és a kutya közötti kommunikáció, így ez a viszonyunkra is pozitívan hat. A felállított szabályok betartását (pl. nem eszünk fel a földről semmit, nem futunk a macska után stb.) megerősíthetjük klikkerrel is, a rosszalkodást, a szófogadatlanságot azonban ösztönkezeléssel* rendezzük.

*Az ösztönkezelés azt jelenti, hogy a kutya kommunikációs nyelvét használjuk a rangsor és a szabályok tisztázásához, mely a „Tükör módszer” egyik eleme.

 

Minden kutyával lehet klikkerezni?

Igen. Vámosi-Nagy Nóra a módszer egyik kifejlesztője gyakran találkozik azzal a nézettel, hogy a gazdák a kutya fajtájára, egyéniségére, képességeire hivatkozva kijelentik, hogy a kutya nem alkalmas erre vagy arra a feladatra. Azt vallja, és azt is tapasztalja, hogy egy kutyát klikkerrel mindenre meg lehet tanítani, amire fizikailag csak képes lehet. Természetesen minden kutya gondolkodása, egyénisége más. Egyesek gyorsak, mások lassabbak, van, akiben több az ösztön, mások visszafogottabbak, van, aki az orrával kezd előbb próbálkozni, más a mancsával. De minden kutya egy nyelvet beszél, és azonos elv alapján tanul. Sokszor a szerencsének is nagy szerepe van abban, hogy egy feladat milyen gyorsan áll össze: ami az egyik kutyának gyorsabban megy, az a másiknak általában lassabban, és fordítva. Egy gyors kutyához több türelem kell, nagyon kell figyelni a pontos idősítésre, egy lassabb kutya inkább kilogikázza a feladatot, de a végrehajtás is mindig komótos lesz. Két tényezőt emel ki: a kutya korát és az előképzettségét.


Fontos!

A kutyának legyen önálló gondolkodása és problémamegoldó képessége, ne mindig a gazdától várja a megoldást. Ha például séta közben feltekeredik a hosszú pórázával egy fára, akkor képes legyen kitalálni, hogy neki visszafelé kell indulnia ahhoz, hogy kiszabaduljon. Ha egy kutya könnyen tanul, és figyel a gazdájára, akkor már nem lehet baj.

Mivel a klikkerképzés semmilyen kényszert nem alkalmaz, már néhány hetes kutyáknál is bátran lehet használni, semmilyen kárt nem tudunk tenni vele, és túlterhelni sem tudjuk a kutyát. Ha a kutyának nem tetszik, vagy nem érti, akkor elvonul. Jellemzően az egészen fiatal kutyákkal a legnagyobb élmény dolgozni. Hihetetlenül gyorsan tanulnak, és bátran próbálkoznak. A kölyköknek még nincsen kialakult képük a világról, a dolgok működéséről, így nagyon nyitottak, és könnyen veszik az újdonságokat. Emellett, a klikkernek hála, már kiskorban olyan kapcsolatra és kommunikációra lehet szert tenni a kutyával, hogy az esetleges problémák nagy része elő sem jön.

Egy idősebb kutya már lassabban tanul, de van olyan tízéves kutya is, akivel a gazdája akkor kezdett klikkerezni, és a kutya nagyon élvezte. Itt nem is annyira a kor, mint inkább a kialakult gondolkodás és az előképzettség a döntő. Azokat a kutyákat, akiket korábban más, kényszert alkalmazó módszerekkel tanítottak, „keresztképzett” kutyáknak nevezzük. Velük az első lépések sokkal nehezebbek, erre készüljünk fel lelkileg. Gondoljuk végig, hogy a kutya eddig milyen mechanizmusa alapján tanult: előre mondogatták a vezényszót („Lábhoz!”), közben rángatták pórázon, azaz megtanulta, hogy ha ezt a vezényszót hallja, jobb, ha nem távolodik el a gazda lába mellől, különben megrántják. Ezek a kutyák már úgy gondolkodnak, hogy ha nem tudják, mit kell csinálni, inkább nem csinálnak semmit, mert abból még mindig kisebb baj lehet, mint ha rossz felé indulnának el. Őket jóval nehezebb rávenni a próbálkozásra, a találgatásra, amely a klikkerhez kell, de nem lehetetlen. Több türelemre és kitartásra lesz szükségünk, és örökre el kell felejtenünk a kényszeres tanítás minden formáját.

Vannak olyan kutyák, akiket talán kevésbé erőszakosan tanítottak, de ők is mindig meg voltak vezetve. Vagyis a kutya megtanulta, hogy meg kell várni, hogy megmutassák neki, mi is a feladat. Az ilyen kutyákat formálással tanítani nehezebb, több türelmet igényel. Klikkeres megvezetéssel azonban velük is könnyebb boldogulni.

 

Forrás:
Vámosi-Nagy Nóra: Klikk!

Az első magyar nyelven megjelent klikkeres művet is Vámosi-Nagy Nóra fordította, de most egy saját könyvvel állt elénk. Egy a világ élvonalában tevékenykedő szakember gyakorlati tanácsaival találkozhatunk a „Klikk”-ben.

A Népszigeti Bemutatócsoport vezetőjének eredményei magukért beszélnek, szerepléseivel azt hirdeti, hogy bármely fajtával lehet erőszakmentesen foglalkozni, együtt élni. Saját példája is jól mutatja, hogy a kutya bármire megtanítható, amire fizikailag képes, csak a mi tudásunktól, motiváltságunktól függ az eredmény. Régóta hiánycikk egy olyan könyv, ami a klikkeres tanítást elég átfogóan és gyakorlatiasan adja át ahhoz, hogy a gazdi otthon, egyedül is megtanulhassa és alkalmazhassa ezt a módszert. A szerző a teljesen kezdő gazdáknak is könnyedén értelmezhetően írja le a feladatokat lépésről lépésre. Felkészít minket a várható fordulatokra, és több tippet is ad, hogy biztos legyen a sikerélmény. Elegendő naponta csak tíz percet szánni a gyakorlásra – kutyánk rövid időn belül minden feladatot ismerni fog, és alig várja majd, hogy valami újat tanulhasson.

Még több információt a módszerről és a könyvről idekattintva találsz! »

 



 

Szólj hozzá Te is!

OLVASS TOVÁBB!

SZEMÉLYRE SZABOTT HOROSZKÓP

Adja meg születési időpontját!

VAGY

KÉREM AZ ELEMZÉST

HÍRLEVÉL